כמנהל לעיתים אתה עומד מתוסכל מצד אחד עובד טוב, אהוד, משקיע אך דורשת תשומת לב מיוחדת, דורש הרבה אנרגיה חזור על טעויות, לא שומר על חוקי הארגון בקיצור מאתגר אותך ואת המערכת. פעמים ההנחה שפשוט העובד רשלן, חסר מוטיבציה או סתם עצלן אך הנחה זו עשויה להתברר כשגויה עם זאת,העובד שלך יכולה להיות הפרעת קשב (ADHD) הגורמת לו לפעול בצורה לא מותאמת לאתגר אותך ולגרום לתסכולם לכולם.

מה עושים?

במאמר זה נבחן שבעה אלמנטים של הפרעת קשב . אלו יכולים לאתגר ולהציב בעיות, ומנגד – אם נפעל נכון, נוכל ליעל ולהרוויח עובד טוב יותר.
תחילה חשוב לזכור שלאנשים המתמודדים עם הפרעת קשב יש תכונות חיוביות שיכולות לתרום רבות לארגון. הם יכולים להיות מאוד אינטליגנטיים, יצירתיים, ובעלי יכולת לחשיבה מחוץ לקופסה. הם אנרגטיים ברמה גבוהה, הם יכולים להיות עקשנים מאוד, ולקחת סיכונים.
כמנהל חשוב לדעת ולהכיר את הסימפטומים, היתרונות וחסרונות ולדעת לנתבן בצורה חיובית ויעילה לטובת הארגון.

1. טווח קשב קצר

לאנשים עם הפרעת קשב יש קושי בשמירת ריכוז לאורך זמן ולעתים קרובות דעתם מוסחות. אך לפעמים אדם עם הפרעת קשב (ADHD) יכול להתרכז לפרקי זמן ממושכים, לדוגמה כאשר הפרויקט הוא חדש, מגרה מאוד ומאוד מעניין. עם זאת, הם עשויים להיות די מתעניינים במשהו ועדיין לא להיות מסוגלים להתרכז לאורך זמן. הם מתקשים לסבול שיגרה וכל זמן מחפשים גירויים חדשים. הם משתעממים בקלות, במיוחד אם העבודה היא חוזרת על עצמה ושגרתית, גם אם העבודה הייתה בתחילה מרגשת אותם.

המלצה: שינוי בלוח זמנים, שבירת השגרה, או עבודה שבו העובד יכול לעשות משהו יותר מגרה תעזור לעובדך לחזור לפעול בצורה טובה יותר.

2. מוסחות יתר

מוסחות קשורה לרגישות היתר של אדם הפרעת קשב וריכוז לסביבה. רובנו מסוגלים לחסום את רעשי הסביבה שמקיפים אותנו (רעש מבחוץ, טרטור של מזגן ועוד). אנשים עם הפרעת קשב ( ADHD) רגישים יותר לרעשים האלה וגירויים אחרים בסביבה. בניגוד לאחרים, הם לא תמיד מצליחים לחסום ולמנוע מגורמי מסחים להפריע להם זה דורש מאמץ מיוחד ולאורך זמן.

המלצה: עובדים עם הפרעת קשב זקוקים לסביבות עבודה שקטות

  • סביבות כאלו ניתן לספק להם על ידי:
  • סגירת דלתות משרדם
  • העברת משרדיהם לאזורים "רגועים" לא על יד הכניסה או פינת הקפה (שלא לדבר על השירותים).
  • העברת תיבות הדואר הנכנס שלהם מחוץ למשרדיהם
  • שימוש באזניות כאשר במנהלים שיחת טלפון

עם זאת, חשוב להכיר בכך שאי אפשר לחסל את הסחות  הדעת החיצוניות לגמרי, ויש להיות ערניים לתוצאות הסחות הדעת, אשר יגיעו.

3. התמקדות יתר

גורמת לעובד עם הפרעת קשב להיות כל כך מרוכז במשימה עד שהוא שוכח הכל: ארוחת צהרים, ישיבות צוות פגישות עם לקוחות ….לרוב כשיצא "מהבועה" יהיה מאוחר מדי.

המלצה: השתמשו בתזכורות, ציוצי טלפון, מייל מזמר וכל דרך על מנת לעורר את העובד ממצב היפר הממוקד. האזעקה חייבת להיות מחוץ להישג ידה של הזרוע וחייבת להיות חזקה מספיק כדי לדרוש את תשומת לבו של העובד, כדי לא לאפשר לו להתעלם ממנה.

4. היפראקטיביות

היפראקטיביות יכולה לגרום למבוגרי עם הפרעת קשב(ADHD) להרגיש לכודים, בעיקר אם העבודה שלהם היא בישיבה. ככל שהעובד יוכל לנוע במהלך היום כך תיהנה מביצועים טובים יותר.

המלצה: עודדו את העובד לקחת הפסקות קצרות במהלך יום העבודה. לפעמים, פשוט לקום כדי להכין כוס קפה, אם יש אפשרות "להפסקה פעילה" מה טוב.

5. בעיות "שכחה"

בעיות נפוצות בקרב עובדים עם הפרעת קשב. לפעמים קיים בלבול ואנו קשורים זאת בחוסר מוטיבציה או חוסר אחריות. בפעמים אחרות, הוא עשוי להיראות שהעובד יכול לזכור את המידע בלי שום בעיה.

המלצה: גבו את השיחות בעל פה עם סיכום במיילים, כך שלעובד יהיה רשום בכתב. או לחלופין אפשרות להקליט "מה עלי לעשות" כסיכום לפגישה.

6. התחייבות יתר

לעובדים עם הפרעת קשב יש נטייה לקחת על עצמם מחויבויות יתר ללא בדיקה האם העובד באמת יכול לכל זאת. ראש גדול, דבר טוב וחיובי אך גם יכול להוות סיכון למשל אי עמידה ביעדים ובזמנים ולגרור קשיים שהיו יכולים להימנע.

המלצה: לפני שמפזרים משימות חשוב לבדוק קצב התקדמות.  בחן עד לאן הגיע והאם נכון לקחת על עצמו כרגע עוד משימות